Zgodnie z Zaleceniem Rady UE z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C 189/01) wyróżniono 8 kompetencji kluczowych:
- Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
- Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
- Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
- Kompetencje cyfrowe.
- Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
- Kompetencje obywatelskie.
- Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
- Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Kompetencje te kształtowane są nie tylko poprzez treści jakie pojawiają się w trakcie zajęć edukacyjnych, ale również przez metody dydaktyczne jakie nauczyciel zastosuje.
Przed rozpoczęciem lekcji powinno się określić jej temat, cel, a także kompetencje kluczowe, które będą kształtowane. Warto również poświęcić kompetencjom kluczowym chwilę podczas podsumowania zajęć. Znajomość kompetencji kluczowych przez uczniów i nauczycieli jest wymagana i może zostać sprawdzona podczas hospitacji na zajęciach edukacyjnych.
Wśród młodszych uczniów warto w formie warsztatowej przeanalizować czym są kompetencje kluczowe. Efektem takiej analizy może być ich graficzne przedstawienie. Poniżej plakat inspirowany pomysłami moich uczniów. Kliknij pobierz, aby otrzymać go w wersji pdf 🙂