Potrafimy już dodawać i odejmować. Znamy również takie własności liczb jak relacje mniejszy-większy, a także określamy ich wartości. Już niedługo staniemy przed wyzwaniem jakim jest mnożenie i dzielenie. Zanim jednak do tego dojdzie warto przygotować się w odpowiedni sposób 🙂
Naszym głównym zadaniem jest odkrycie wielokrotności, a więc tego, że dany Numik możemy zbudować z kilku takich samych Numików.
Takie ćwiczenia warto rozpocząć od odkrywania dwóch (takich samych) Numików, z których możemy zbudować większy klocek. Przy okazji będzie to dobry fundament do kategoryzacji liczb na parzyste i nieparzyste, a także dostrzegania symetrii lub asymetrii. Poniżej propozycje trzech ćwiczeń doskonalących umiejętność dzielenia klocków na połowę.
Zadanie 1. Dzielenie klocków na dwie, równe części.
- Odrysowujemy Numiki na kartce (tylko parzyste).
2. Odszukujemy klocki, z których składać się będzie dany Numik.
3. Zaznaczamy na rysunku linię, która podzieli klocek na dwie, równe części.
Zadanie 2. Układanie pomniejszonego obrazka
- Nauczyciel układa obrazek (tylko klocki parzyste).
2. Uczeń pomniejsza o połowę każdy klocek w rysunku.
Zadanie 3. Wnioskowanie przez analogie
- Konstruujemy planszę.
2. Wybieramy zasadę, która będzie analogiczna dla wszystkich 3 rzędów.
3. Uczeń uzupełnia ostatnią rubrykę.