Połowa – przygotowanie do mnożenia i dzielenia

Potrafimy już dodawać i odejmować. Znamy również takie własności liczb jak relacje mniejszy-większy, a także określamy ich wartości. Już niedługo staniemy przed wyzwaniem jakim jest mnożenie i dzielenie. Zanim jednak do tego dojdzie warto przygotować się w odpowiedni sposób 🙂

Naszym głównym zadaniem jest odkrycie wielokrotności, a więc tego, że dany Numik możemy zbudować z kilku takich samych Numików.

Takie ćwiczenia warto rozpocząć od odkrywania dwóch (takich samych) Numików, z których możemy zbudować większy klocek. Przy okazji będzie to dobry fundament do kategoryzacji liczb na parzyste i nieparzyste, a także dostrzegania symetrii lub asymetrii. Poniżej propozycje trzech ćwiczeń doskonalących umiejętność dzielenia klocków na połowę.

Zadanie 1. Dzielenie klocków na dwie, równe części.

  1. Odrysowujemy Numiki na kartce (tylko parzyste).

2. Odszukujemy klocki, z których składać się będzie dany Numik.
3. Zaznaczamy na rysunku linię, która podzieli klocek na dwie, równe części.

Zadanie 2. Układanie pomniejszonego obrazka

  1. Nauczyciel układa obrazek (tylko klocki parzyste).

2. Uczeń pomniejsza o połowę każdy klocek w rysunku.

Zadanie 3. Wnioskowanie przez analogie

  1. Konstruujemy planszę.

2. Wybieramy zasadę, która będzie analogiczna dla wszystkich 3 rzędów.

3. Uczeń uzupełnia ostatnią rubrykę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *